dont panic

Ψυχική Υγεία και Καραντίνα

Sharing is caring!

Η ψυχική μας υγεία και πως θα την προφυλάξουμε από τις επιπτώσεις

της «καραντίνας»

Η αναζήτηση συνεχούς ενημέρωσης για την κατάσταση της πανδημίας είναι απολύτως κατανοητή όμως ενέχει τον κίνδυνο να κλονίσει την ψυχική μας υγεία και ιδιαίτερα εκείνων που είναι επιρρεπείς στην εκδηλώση άγχους.
Η κίνηση αυτή της γενικής καραντίνας έχει σκοπό να μειώσει τον ρυθμό εξάπλωσης του ιού έτσι ώστε να μπορέσει η δημόσια υγεία να καλύψει τα κρούσματα. Οι επιπτώσεις όμως του εγκλεισμού και της κοινωνικής απομόνωσης περιλαμβάνουν συμπτώματα εξάντλησης και αυξημένης ευερεθιστότητας, νευρικότητα και φόβο.
φοβισμένη γυναίκα στο σκοτάδι
Συναισθηματική απομάκρυνση από τους φίλους και την οικογενειά μας, κατάθλιψη, μελαγχολία, αϋπνία, κατάχρηση αλκοόλ, θυμό, ενοχή και σύγχυση. Τα συμπτώματα της κατάθλιψης, του μετατραυματικού άγχους και της υπερκατανάλωσης αλκοόλ ενδέχεται να συνεχίσουν να εκδηλώνονται και σε διάστημα 2-6 μηνών μετά την διακοπή της καραντίνας.
Επιπροσθέτως ακόμα και μετά την διακοπή της καραντίνας ορισμένες από τις νέες συμπεριφορές που έχουμε υιοθετήσει θα συνεχίσουν να υπάρχουν όπως η αποφυγή μεγάλων κοινωνικών συναρθροίσεων, το συχνό πλύσιμο των χεριών και η αποφυγή δημόσιων χώρων. Πώς λοιπόν θα διαφυλάξουμε την ψυχική μας υγεία μέσα σε αυτή την κρίση που επικρατεί σε παγκόσμιο επίπεδο;
Σημαντικό σε αυτό το σημείο είναι να τονίστεί πως άτομα τα οποία πριν από την επιβολή της απομόνωσης αντιμετώπιζαν κάποιο ψυχολογικό ή ψυχιατρικό θέμα είναι βοηθητικό να αναζητήσουν ψυχολογική υποστήριξη από επαγγελματία ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Και ο λόγος είναι απλός. Οι συνθήκες που βιώνουμε εκλαμβάνονται από τον οργανισμό ως απειλήτικές για την ζωή, κατα επέκταση ως τραυματικές (φόβος μόλυνσης, απαγόρευση κυκλοφορίας, φόβος θανάτου) μπορεί να προκαλέσουν έξαρση σε ένα λανθάνον ψυχολογικό νόσημα, εκδήλωση ενός νέου προβλήματος ή υποτροπή σε κάποιο ήδη ρυθμισμένο πρόβλημα.
Ο καθένας από εμάς λοιπόν αυτή τη στιγμή καλείται να βρεί τη δική του δύναμη για να ανταπεξέλθει στην κατάσταση αυτή. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Ας δούμε παρακάτω κάποιους τρόπους:
-> Εφαρμόζουμε στο σπίτι όσα μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα.Τα θετικά συναισθήματα δυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, άρα μας κάνουν πιο δυνατούς. Το ότι υπάρχει μια δύσκολη κατάσταση εκεί έξω δεν σημαίνει αυτόματα πως παύουμε να αγαπάμε, να γελάμε, να απολαμβάνουμε, να δημιουργούμε. Συνεχίζουμε λοιπόν να κάνουμε όσα αγαπάμε και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι μας έχουν βοηθήσει σε δύσκολες καταστάσεις του παρελθόντος. Για παράδειγμα γυμναζόμαστε, ζωγραφίζουμε, διαβάζουμε, χορεύουμε και πάνω από όλα γελάμε και παίζουμε!
-> Επιλέγουμε συγκεκριμένες πηγές ενημέρωσης μέσα στην ημέρα μας και κλέινουμε για κάποιες ώρες της ημέρας την τηλεόραση, τους υπολογιστές και ίσως και τα κινητά ώστε να μην ενημερωνόμαστε διαρκώς για τον κορωνοιό. Ιδιαίτερα πριν τον ύπνο το βράδυ αποφεύγουμε την παρακολούθηση ειδήσεων καθώς μπορεί να προκαλέσει διαταραχμένο ύπνο. Όπως και κατά τη διάρκεια του φαγητού καθώς μπορεί να οδηγήσει σε συναισθηματική υπερφαγία ή διαταραχή της όρεξης.
τοιχοκόληση
-> Αποδεχόμαστε πως δεν μπορούμε να ελέγξουμε ό,τι συμβαίνει στον κόσμο σε μεγάλη κλίμακα. Μπορούμε μόνο να μάθουμε να ελέγχουμε τη δική μας συμπεριφορά και επιλογές μας.
-> Προσπαθούμε να μην ξεσπάμε στους γύρω μας, αποφεύγουμε τις εντάσεις με τους δικούς μας ανθρώπυς καθώς και με τους αγνώστους στο διαδίκτυο.
-> Αποφεύγουμε τα σενάρια καταστροφής τα οποία όλα προβάλλουν ένα μέλλον, το μακρυνό μέλλον και δεν ξέρουμε στο παρόν. Στόχος μας είναι να ζούμε το τώρα, τη στιγμή, την κάθε ημέρα όσο καλύτερα μπορούμε.
-> Αποδεχόμαστε το θυμό, το φόβο και τη λύπη μας. Είναι φυσικές αντιδράσεις στη δύσκολη και ταυτόχρονα τόσο προκλητική φάση που διανύουμε.
-> Μιλάμε ψύχραιμα, με όσο πιο απλά και ειλικρινή λόγια στα παιδιά. Τους δίνουμε την ευκαιρία να μας πούν και να μοιραστούν μαζί μας όσα τα φοβίζουν ή τα προβληματίζουν.
Συνεχίζουμε να ελπίζουμε. Η ανθρωπότητα στη διάρκεια της ιστορίας αντιμετώπισε μεγάλες κρίσεις και επιβίωσε. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε στον θεό, στους ανθρώπους, στην επιστήμη, στον εαυτό μας.
Κάτι που επιφανειακά με τη συμβατική οπτική μοιάζει τόσο αρνητικό και προβληματικό για τον άνθρωπο και ολόκληρη την ανθρωπότητα, είναι επίσης μια μεγάλη ευκαιρία για αφύπνηση, είναι μία πολύ ουσιαστική λειτπυργία. Όταν νιώθετε ότι παρασύρεστε από τον φόβο, αναγνωρίστε ότι αυτή τη στιγμή δεν κινδυνεύετε από κάτι. Όταν σκέφτεστε τι θα συμβεί σε μένα στο μέλλον ή σε κάποιον αγαπημένο μου, παρατηρήστε και δείτε, αναγνωρίστε εκείνη τη στιγμή ότι πρόκειται για σκέψεις. Έτσι χάνεστε μέσα στο νού. Αναγνωρίστε τη διαδικασία και γυρίστε πάλι στο παρόν. Να παρατηρείτε την αναπνοή σας και το ενεργειακό σας σώμα, να το νιώθετε ζωντανό.
Ας είναι λοιπόν αυτή η κρίση μια ευκαιρία να γίνουμε πιο ευέλικτοι, πιο υπεύθυνοι, πιο αλληλέγγυοι και πιο ευγνώμονες για τα όσα καιρό είχαμε και όλο παραβλέπαμε.
Να θυμάστε σίγουρα κάτι καλό θα μας αφήσει κληρονομιά αυτή η διαδικασία και δεν θα αργήσουμε να γίνουμε μάρτυρες της επόμενης ηλιόλουστης εποχής. Μέχρι τότε μείνετε σε θετική σκέψη, μείνετε δυνατοί, μείνετε σε εσάς, μείνετε υγιείς.

Νάμαστε!

Περισσότερα άρθρα δείτε παρακάτω:

Sharing is caring!

Author Info

EviXatzigianni

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Master Teacher Reiki του συστήματος Usui Reiki Ryoho, Master στο Karuna Reiki & Theta Healing Practitioner

Σχόλια

Γράψτε το Σχολιό σας

shares